In de afgelopen jaren hebben bedrijven prioriteit gegeven aan hun marketingbudgetten, met de nadruk op kortetermijnresultaten zoals leadgeneratie en directe verkoop. Dit lijkt logisch, maar de harde realiteit is dat consumenten steeds meer afkeer voelen voor reclame en directe sales tactieken. Ze installeren adblockers, veranderen hun mediagewoonten en schakelen over naar streamingdiensten om advertenties te vermijden. Dit is het pijnpunt waar veel bedrijven vandaag mee worden geconfronteerd.

Two-thirds of americans complain that they feel “constantly bombarded” by advertising clutter

ZAG – marty neumeier

Push vs Pull

Als reactie op deze verschuiving in consumentengedrag is branding steeds belangrijker geworden. Bedrijven moeten begrijpen dat de relatie tussen consumenten en merken nog steeds cruciaal is, maar dat consumenten niet willen worden ‘gepusht’ om te kopen. Wees niet opdringerig, maar aantrekkelijk.

Moeten we marketing dan helemaal opgeven?

Uiteraard niet. Advertenties en social media kanalen blijven belangrijk om je bereik te vergroten. De vraag is, wat je doet met dat bereik. Beland je bezoeker in een sales funnel waar ie aan moet proberen te ontsnappen? Of zet je een aantrekkelijk merk op poten met idealen, waarden en een morele ambitie waar men zich bij wil aansluiten? Het zij als klant, supporter, werknemer of trouwe fan?

Branding, wat levert dat op?

  1. Unieke positie: Je merk kan een unieke positie innemen. Daag conventionele denkwijzen uit. Creëer een eigen merkidentiteit, vertel je verhaal boeiend en betrek je fans actief bij je missie om een markt als challenger-merk te veroveren.
  2. Verbinding: Sterke branding creëert loyaliteit bij je werknemers en klanten. Ze kopen niet zomaar een product of service. Ze worden lid van je clan. Ze horen bij je groep. Zo wordt je merk een onafscheidelijk deel van hun lifestyle en filosofie. 
  1. Mond-tot-mondreclame: Identificeren mensen zich met je merk? Dan heb je de beste soort ambassadeurs. Maak daarom emotionele triggers, waarden en verhalen deel van je merk.
  2. Effectievere marketing: Ook je marketing campagnes kunnen maar beter doorspekt zijn van een duidelijke missie en visie. Merkdoelcampagnes bijvoorbeeld zorgen voor 15% meer marktaandeelgroei dan marketingcampagnes die zich niet op het doel richten. (Statistieken van marketing- en reclameonderzoeker Peter Field)

Wat is een goed branding budget?

Uit onderzoeken van McKinsey’s en van het Institute of Practitioners in Advertising (IPA) blijkt dat direct response marketing-inspanningen snelle, maar kortstondige resultaten opleveren, terwijl branding-inspanningen een langzame start hebben, maar langdurige gevolgen hebben. Hun conclusie?

Een moderne bedrijfsstrategie wijst een aanzienlijk deel van het budget aan branding (60%) en het resterende deel (40%) aan leadgeneratie en verkoop.

Hoe kunnen wij helpen?

Als branding agency voelen we al tien jaar de verschuiving naar branding als de voorwaarde van effectieve marketing. We kunnen je bedrijf helpen bij het opbouwen en versterken van z’n merkidentiteit. Dat doen we met workshops, advies én de omzetting naar de praktijk. Onze expertise in visuele taal, merkstrategie en artificial intelligence kan je helpen om een sterk merk op te bouwen dat blijft hangen bij je doelgroep. Dat gaat van de naamkeuze voor je merk tot de verpakking van de suikertjes bij de koffie.

Conclusie

In een tijd waarin traditionele marketing niet langer dezelfde impact heeft, is branding de sleutel tot het opbouwen van een sterk en blijvend merk. Het is een investering in de toekomst van je bedrijf, met voordelen die verder reiken dan de directe verkoop. Het is tijd om branding de hoeksteen van je marketingstrategie te maken en de vruchten te plukken van een loyale klantenbasis en een blijvend merkimago.

Meer weten?

  • “Primal Branding” door Patrick Hanlon benadrukt de zeven componenten van een ‘Primal Code’ die bedrijven moeten ontwikkelen om een diepgaande emotionele connectie met hun publiek te creëren. Deze componenten omvatten het definiëren van een scheppingsverhaal, iconen, rituelen, en andere elementen om een merkidentiteit op te bouwen die resoneert en loyale klanten aantrekt. Maak hier de oefening voor jouw merk.

  • “The Brand Gap” door Marty Neumeier leert ons het belang van het vereenvoudigen van merkidentiteit en consistente merkbeleving. Het benadrukt ook het belang van duidelijke communicatie van merkwaarden en essentie, zowel intern als extern. Klein, leuk, mooi en snel gelezen -> online bestellen

  • Jack Conte, oprichter van Patreon, toont het belang van “true fans” in zijn toekomstvisie: Death of the Follower. Een veelzeggende keynote op SXSW 2024 over de evolutie van het web.