Iedereen vraagt zich af hoe je de nieuwe technologieën in de praktijk brengt. Hoe kan AI nu ingezet worden binnen een branding? En hoe kan je er vervolgens als klant zelf mee aan de slag? De wereld van branding staat op het punt om voorgoed te veranderen, en kpot loopt als creative agency voorop in deze spannende evolutie. In dit blogartikel nemen we je mee op een reis door de wondere wereld van AI in branding en marketing, met in de hoofdrol ons recente werk voor VRT Sandbox en re:connect. Let’s go!

De kracht van AI in een branding:

Begin 2023 heeft image generation zich ontpopt tot een revolutionaire kracht in de creative agencies. Bij kpot hebben we MidJourney omarmd om unieke visuele identiteiten voor merken en evenementen te creëren. Past het in je merkidentiteit? Dan vervangt AI-gedreven beeldtaal traditionele fotografie, abstracte graphics en illustraties door fascinerende, nieuwe visuele concepten.

VRT Sandbox rebranding:

Kijk bijvoorbeeld naar ons werk voor VRT Sandbox, een accelerator voor media tech. Hierbij vormen AI-gegenereerde beelden het hart van de huisstijl. Het hoofdbeeld toont een futuristische interpretatie van een glazen “zandbak”. Als je eenmaal een eerste beeld hebt, begint het al snel beelden te regenen. Helemaal in dezelfde sfeer, belichting, kleurwaarden en onderwerpen genereert AI een hele beeldenbank.

hoofdbeeld vrt sandbox
sandbox generatie

Zo transformeert AI de rol van de grafisch ontwerper: “Minder produceren, meer cureren”

interview met kpot en base design in Flanders DC magazine

Alsof dat nog niet genoeg was konden we VRT zelf in staat stellen om nieuwe bijpassende beelden te genereren voor bijvoorbeeld hun social media en hun presentaties. De flexibiliteit om zelf on-brand, high quality, nieuwe beelden bij tekst te kunnen voegen is baanbrekend.

The gift that keeps on giving…

Twee maanden later maakt weer een nieuwe AI technologie (Kaiber) zijn intrede en kunnen we de beelden ook nog eens doen bewegen. Zet je bedrijf zich graag als innovator op de markt, dan is een AI branding een dankbare piste.

Re:connect – ai in campagnebeelden en event branding

Voor het evenement re:connect 2023 hebben we een campagnebeeld gecreëerd dat de harmonieuze synergie tussen mens en technologie weergeeft. AI-generatie van beelden speelde hier ook een hoofdrol, waarbij we kozen voor een mix van cyborgs, handen, tandwielen en toetsenborden. Om dan de puzzel te maken en tot een drukklare poster te komen, kan je ook spreken van een mooie synergie tussen mens en technologie. Plaatje klopt helemaal als je het ons vraagt 🙂

Kpot’s visie op de toekomst van design:

Bij kpot zien we AI als een spannende, niet-bedreigende en positieve evolutie in design. We geloven dat het creatieve potentieel vergroot wordt door deze technologieën te omarmen, en kijken vol verwachting uit naar wat de toekomst ons zal brengen.

Het genereren van AI beelden is een proces waarbij stijl, kleurtinten en inhoud bepaald worden door een ontwerper. Het is een nauwe samenwerking tussen een designer en een AI programma waarbij een hele reeks feedback gegeven wordt om te komen tot een beeld dat past bij de klant, de sfeer en het event. Achteraf wordt dit beeld vaak nog in andere programma’s verder bewerkt.

Don’t get lost in translation

Ondertussen ondergaat ook het gebruik van het geschreven woord een omwenteling. Er is niemand die nog niet van het bestaan van ChatGPT afweet, en er komen AI tools op de markt die het je makkelijker maken om je content nog sneller en nog verder de wereld in te sturen. Met de tools van Canva kan je bvb. online vertalen met AI. Al je social posts in meerdere talen vertalen? Easy peasy.

Conclusie:

De combinatie van AI en grafisch ontwerp opent een wereld vol ongekende mogelijkheden. Kpot staat klaar om deze uitdaging aan te gaan en de toekomst van branding en marketing vorm te geven. Met museum M promoten we ook het gebruik van AI in het onderwijs. Ben jij er klaar voor? 

Dit artikel is geschreven door Chat GPT met wat hulp van onderstaande humanoïde