iedereen meester
Leuven bruist van kennis, kunde en creativiteit. Zou het niet fantastisch zijn om een wisselwerking te creëren tussen die kennis en kunde? Buiten de hokjes om?
Op een boogscheut van kpot, meer bepaald in de monumentale silo’s aan de Vaartkom, creëren verschillende Leuvense partners vanaf 2020 een maakleerplek. Met andere woorden: een plek waar maken en leren door elkaar loopt. Waar meesterschap gecreëerd wordt door creativiteit, werk en onderwijs te verbinden.
Eén van die partners is het onderwijsnetwerk Samen Onderwijs Maken, SOM voor de vrienden.
SOM is een partnerschap van het Leuvense onderwijs dat telkens een zogenaamde vrije ruimte creëert om vanuit diverse expertises oplossingen te ontwerpen voor uitdagingen in het onderwijs, nu en morgen. Kortom: SOM werkt aan onderwijsinnovatie en wil er onder meer voor zorgen dat elk kind en jongere een plek vindt waar hij zijn eigen talenten kan ontwikkelen, inzetten en uitdragen.
Ik hoor je denken “schoon verhaal, zeg”. Inderdaad, en met dat schoon verhaal klopten wij aan bij kpot.
Om het Leuvense onderwijsveld te laten kennismaken met de mogelijkheden van zo’n maakleerplek, organiseerde SOM in mei 2019 een groot netwerkevent op een waaier aan locaties (waaronder ook in de jungle van kpot) rond de Vaartkom. Onder de noemer ‘iedereen meester’ wou het event leerlingen, jongeren en onderwijzers onderdompelen in een wereld waar creativiteit, onderwijs en werk elkaar tegengekomen.
Met die vraag kwam SOM bij kpot terecht: creëer een visueel universum dat al die elementen combineert. En wat bleek: the challenge was happily accepted!

Kpot ging op zoek naar de gepaste visuele identiteit voor het event. Na een bezoek aan de iconische silo’s zelf – een plek waar je creatieve brein van tilt slaat – wisten ze al snel hoe ze dat universum tot leven konden brengen.
Met de huisstijlkleuren van SOM als basis, bedacht kpot een droomuniversum als campagnebeeld: stoelen die tot leven komen, een 3D-stairway to heaven en zwevende hi-tech stukken: zij lieten hun verbeelding volledig de vrije loop, met als bewuste bedoeling dat andere mensen dat ook zouden doen. Hun meesterschap zou tot leven komen.




De branding trokken ze door op verschillende digitale dragers, maar ook op flyers, infoborden, het programmaboekje en herbruikbare coffee mugs. Op de venue zelf bouwden ze de droomwereld na door de zuilen in de silo’s te bekleden met het opvallende rood-zwarte raster en multidimensionale figuren aan de hand van papiergraffiti. Als ultieme beleving konden deelnemers hun eigen droomwereld bouwen, tekenen en schilderen op grote houten panelen in de silo’s.




Het resultaat was een full experience voor de deelnemer (en voor kpot): het beeld was herkenbaar, opvallend, met-een-hoek-af en werd doorgetrokken in alle on- en offline facetten van het event.
Rumi zei ooit: “The universe is not outside of you. Look inside yourself; everything you want, you already are”. Als onderwijsnetwerk wil SOM talentontwikkeling aanmoedigen en creativiteit stimuleren. Als er één ding is gebleken uit deze samenwerking, is dat kpot hier absoluut aan bijdraagt.