Je vertelde het al uitgebreid aan familie, aan vrienden, en misschien zelfs al aan enkele (potentiële) klanten: de identiteit van je zaak, je missie en je diensten of producten. Kortom, je ‘reason why’. Maar is al deze info hapklaar, gevat én SEO-proof? Da’s nog een ander paar mouwen. Tijdens de bouw van je website word je vaak voor ‘t eerst geconfronteerd met dit ‘obstakel’. Copy for web is dan ook een vak op zich… 

De 3 seconden regel

3 seconden. In die korte tijdspanne beslist de gemiddelde bezoeker om al dan niet op jouw website te blijven. Dat geeft je niet bepaald veel tijd om de aandacht van je doelgroep te trekken. Daarom moet je ‘m ook grijpen! Hoe je dat doet? Copy voor web is in eerste instantie een pak korter dan je zou verwachten. Hapklaar en gevat. Elk woord telt. Net zoals de indeling telt, waarbij zelfs de ideale hoeveelheid witruimte gewikt en gewogen wordt.

SEO-proof copy met een doel

Vooraleer iemand je teksten zal lezen, moet je natuurlijk gevonden worden. De sleutel tot succes ligt hier bij SEO, oftewel Search Engine Optimisation. Een woord met een hoog ‘buzzword’ gehalte, maar effectief o zo belangrijk. Met de juiste keywords, interne en externe links, en juist ingestelde images scoor je gewoon hoger in de Google zoekresultaten! 

Je aanbod verscherpen

Nu je doelgroep je vlot kan vinden, wil je hen in één oogopslag vertellen wie je bent en wat je voor hen kan betekenen. Om dat te doen, kan je bijvoorbeeld werken met het ‘3 troeven concept’: creëer met je 3 grootste troeven (dit kunnen waarden, producten of diensten zijn) meteen de juiste binnenkomer op je website. Zie je homepage als een elevator pitch die in 3 luttele seconden bezoekers moet overtuigen van je unieke merkidentiteit. Overtuigen, om verder te lezen en moeiteloos door te klikken naar je ultieme doel: contact opnemen, een offerte aanvragen, producten kopen,… .

Een duidelijk scanbaar aanbod is dus van groot belang voor conversie. Maar ook het gevoel dat je websitebezoekers krijgen is niet te onderschatten. Het ‘waarom’ van je zaak is meer dan ooit dé reden om bij jou (en niet bij de concurrentie) te kopen. Zorg dus dat je missie, de reden waarom je met je zaak startte, in elk aspect van je website tot uiting komt. Meer lezen hierover? Dan is het boek ‘The brand gap’ van Marty Neumeier een aanrader! Deze afbeelding geeft je alvast een sneak peek!

Alle wegen leiden naar… straffe copy

Er zijn enkele aanpakken om je copy te kickstarten.

Zo kan jij zelf basisteksten schrijven, waarna wij er onze copywriting magic 🪄 op loslaten. Of hou je meer van een interactieve aanpak? Dan kom je eens een dag naar ons kantoor voor workshops met interviews en oefeningen. Na het interview zetten we dan even apart wat zaken op papier, om nadien terug samen te zitten en te puzzelen. Het resultaat van deze dag (of meerdere dagen bij een groot project)? Teksten die helemaal klaar zijn om de aandacht te trekken!

Omdat ons team de structuur van je website al definieerde in een prototype, weten we exact hoe lang de teksten mogen zijn. Zo zorgen we dat elke letter perfect past in het geheel. Geen zin is te lang of te kort! Dit ingevulde geheel is ideaal om al eens met een sneak peek naar een potentiële klant te stappen bij wijze van test. 

Ook na de launch is je website een dynamisch iets. Wil je extra content toevoegen? Ook dan kan je zelf aan de slag met de tone of voice die we bepaalden, of je komt bij ons aankloppen om je teksten (al dan niet samen) uit te schrijven. 

De voordelen van een all-in aanpak

Bouwen wij je website? Dan is de kans groot dat we ook je logo, huisstijl, naam, … verzorg(d)en. Dat wil zeggen dat we sowieso al veel inzicht vergaarden in wie je bent en waar je voor staat. Dat onderzoek vertaalt zich naar bijpassende kleuren, typografie, illustraties enzoverder. Maar dan niet naar je teksten? Met je website maak je al best een grote investering, waarvan het leeuwendeel in ‘code’ gebeurt, achter de schermen. Het zou zonde zijn om deze investering niet te ‘verzilveren’ door je merkidentiteit ook door te trekken naar je website teksten. Door de copy te combineren met de bouw van je website, zorg je voor het perfecte plaatje. 

The sky’s the limit 

Wij houden wel van een uitdaging. Zit je dus in een uitzonderlijke situatie waarin er erg veel webteksten te schrijven zijn? Komt de input van diverse partijen waardoor de consistentie in tone of voice verloren dreigt te gaan? Of moet je door een fusie twee websites weten te matchen? Ook voor bestaande organisaties is copywriting for web een absolute meerwaarde. Vertel ons over je project, en we gaan graag samen aan de slag!