Wie ben jij als merk? Wat zijn je belangrijkste waarden en welke impact wil jij creëren? Zonder al te veel te gaan filosoferen, is het van belang dat je een antwoord op deze vragen op papier zet. Dit helpt je niet enkel in het dagdagelijkse een pak vooruit, maar is ook bepalend voor je logo. Je wil immers dat je logo een weerspiegeling is van je merk. Ga je samen met ons aan de slag, dan pakken we je logoproces aan als volgt! 

Op onderzoek

Nee, je hoeft natuurlijk niet naar de dokter. Maar om het logoproces op te starten, gaan we wel eerst op onderzoek. We stellen ons enkele vragen:

  • Wie zijn jullie/wie is ‘je merk’?
  • Welke waarden zitten in ‘t hart van de zaak? Wat is het doel?
  • Tot welke doelgroep(en) richten we ons? 
  • Hoe wordt de visie momenteel al omgezet in beeldtaal? 
  • Welke communicatie gaat er buiten? 

Naargelang de grootte van je project bekijken we of het nuttig is om een checklist op te stellen van alle dragers voor je nieuwe logo. Dit is de meest systematische en grondige aanpak, speciaal voor klanten die geven om een consequente huisstijl.

Iets met inspiratie, doelen stellen en ‘meten is weten’

Na het onderzoek starten we met de vormgeving van het logo in enkele stappen. We gaan van start met een kick-off meeting voor het team, waar we brainstormen over de identiteit, doelgroep, kleuren, typografie, … van je merk. ‘Meten is weten’, dus we leggen ook praktische doelen vast, zoals omzet in het eerste jaar of opkomst of social media volgers. Nadien laten we ons inspireren door sterke bestaande logo’s en zetten we de krijtlijnen uit: wat kan en mag (niet). Het resultaat van deze stap? Meerdere logovoorstellen komen jouw richting uit en… jij geeft de juiste richting aan. 

Van feedback tot logo 

Een logo voelt pas ‘juist’ wanneer het volledig bij jou en je zaak past. Feedback is dus een vitaal onderdeel van het logoproces. Op basis van jouw feedback op onze eerste ontwerpen zorgen we dan ook voor aangepaste voorstellen. Hieruit kies je het voorstel dat het best aansluit bij de doelen en je visie. Wij gaan aan de slag met die feedback en gaan het beste logo nu finetunen. Die versie maken we op in alle nodige variaties en jij keurt nog een laatste keer goed. Het resultaat is een volledig logopakket: jou spiksplinternieuwe logo in verschillende bestandsformaten, in alle mogelijke varianten, geschikt voor drukwerk en online gebruik. 

Logosheet versus huisstijlgids 

Je logo is er, hoera! Qua vervolgtraject heb je twee mogelijkheden: ofwel kies je voor een logosheet, ofwel voor een full blown huisstijlgids. Een logo-huisstijl-watte, hoor ik je al denken? De eerste optie is een aanzet voor de tweede, de uitgewerkte huisstijlgids. Denk bij een logosheet dus: een aansluitend kleurenpalet bij je logo, een ondersteunend lettertype (of meerdere), in combinatie met jouw kenmerkende grafische elementen. 

Ga je voor de tweede optie, dan krijg je een volledige huisstijlgids. Dit document bevat je logo in alle varianten en gedefinieerde kleurwaarden voor alle toepassingen. We tonen er ook het gebruik van de lettertypes en de kenmerkende grafische elementen in een huisstijl. Ook de voorbeeld toepassingen die we tijdens het logoproces ontwierpen, vind je terug in deze gids. Zo heb je een handig systeem dat consistentie doorheen je volledige branding en alle uitwerkingen nastreeft. Een set van principes, dus, die je altijd en overal als leidraad gebruikt! 

aan de slag?

Heb je vragen, of wil je graag samen aan de slag? Vertel ons dan je verhaal!