Je staat op het punt een zaak op te starten. Spannend!
Eén van de leukste aspecten dat daarbij komt kijken is het opbouwen van je bedrijfsidentiteit.
Heb je al een bedrijfsnaam?
Een logo?
Een kleurenpalet?
En welke lettertypes en foto’s ga je gebruiken?

Belangrijke keuzes allemaal!

Je start niet elke dag een bedrijf en laat ons hopen dat je maar één keer een logo hoeft te laten ontwerpen.

Een logo laten ontwerpen. Hoe begin je eraan?

1. Kies je naam zelf. Komaan!

Je wordt ondernemer en gaat veel beslissingen moeten maken. Tenzij je geld wil spenderen aan een denktank, stel ik voor om zelf een naam te bedenken. Iedereen kan brainstormen. Opgelet wel. Hou altijd google bij de hand en controleer of je bedrijfsnaam in gebruik is én of je domeinnaam beschikbaar is.

2. Maak je logo niet zelf.

Vergeet nooit dat je logo het eerste teken van professionaliteit òf on-professionaliteit is. Je gebruikt nog beter geen logo dan een amateuristisch logo.

3. Gebruik geen templates of spotgoedkope ontwerpers.

Als je een logo van een template website haalt, heb je misschien een mooi, maar wel alles behalve uniek design. Je kan er vanop aan dat nog tientallen andere bedrijven op de markt hetzelfde logo hebben. Ga je voor een spotgoedkope ontwerper dan kies je eigenlijk ook voor een template. Je ontwerper zal er zich makkelijk vanaf maken door zelf een template te gebruiken of een logo van iemand anders lichtjes aan te passen. Een degelijk logo ontwerp is een proces. Dat vraagt tijd en moeite én dus ook geld. Remember. You get what you pay for.

4. Hoe kies je dan wel een logo ontwerper?

a) Gebruik Google en zoek kandidaten bij jou in de buurt. Elk goed logo begint bij een goed gesprek. Zoek daarom iemand in de buurt waar je gemakkelijk langs kan gaan.

b) Bekijk portfolio’s. Portfolio’s. En nog portfolio’s. Ga niet zomaar af op de eerste de beste website. Bekijk zeker 10 websites en kijk naar het vroegere werk van de designers. Zo krijg je een idee van stijl en kwaliteit. Maar let op. Alle voorbeelden die je te zien krijgt, zijn aangepast aan de smaak van de verschillende opdrachtgevers. Het ideale logo voor jou zal er niet tussen staan. En zo hoort het ook. Een goed logo is op maat gemaakt.

c) Vraag naar ervaring met drukwerk. Dat is belangrijk als je later dezelfde ontwerper wil inschakelen voor het opmaken van je naamkaartjes, briefpapier of folder. Voor het opmaken van drukklare bestanden heb je heel wat andere technische kennis nodig dan voor een logo design.

OK, je hebt een ontwerper gevonden en een afspraak gemaakt. Hoe kan je je voorbereiden?

Kijk naar logo’s.

Ze zijn overal. We zien ze, maar denken er niet actief over na. Dat gaan we veranderen! Vanaf vandaag bekijk je elk bedrijfslogo of product logo aandachtig. Zo kom je te weten wat je zelf mooi vindt. Is het het lettertype, de kleur, de compositie of de illustratiestijl? Leer jezelf hierin kennen.

Laat je inspireren.

Pinterest is hiervoor een fantastisch platform. Snuister wat rond en hou leuke voorbeelden bij. Je kan screenshots maken of gewoon zelf een profiel aanmaken en een pinterest logo board bijhouden. Dat kan je dan delen met je ontwerper. Interessante gesprekken gegarandeerd! Wie weet heeft die zelf ook een sterk pinterest profiel. Hier is die van mij!

Stel een korte briefing op.

OK, je laat de vormgeving over aan een professional. Houden zo. Maar dat wil niet zeggen dat je helemaal géén input moet geven. Zet je ontwerper of ontwerpbureau meteen op het juiste pad met

  1. een korte omschrijving van je activiteiten
  2. een definitie van je doelpubliek
  3. en beschrijf het gevoel dat je wil uitstralen (bv. vertrouwen, creativiteit, stabiliteit, luxe, kunstzinnigheid, eenvoud, gebruiksgemak,…)

That’s it for now. Stuur mij gerust je opmerkingen wouter@kpot.be of bekijk eens de bewegende logo’s die we hier ook maken.

Alle blogposts