email signatures in de nineties
Je communiceert dagelijks met leveranciers, partners, klanten, enz. Emails zijn hierbij vaak het eerste en laatste contact. Je nieuwe huisstijl uitbreiden met een mooie email signature, is dus een uitgelezen kans om een goede indruk te maken.
In deze post gaan we wat dieper in op mogelijkheden en beperkingen van een HTML email signature.
Eerst het slechte nieuws
HTML5, CSS3 en JavaScript zijn moderne technologieën die gebruikt worden om websites te bouwen. Ze zijn voorzien van veel tools die niet moeten onderdoen voor de meest gesofisticeerde grafische software paketten.
Spijtig genoeg, kunnen we hier bij het maken van HTML email signatures weinig mee aanvangen. Om compatibiliteit met de meest gangbare mailclients te garanderen moeten we ons beperken tot de jaren 90 versies van deze technologieën.

Waarom onszelf beperken?
Tussen het verzenden van je email en het weergeven van de HTML zitten enkele stappen. De grote boosdoeners hierbij zijn preprocessing en rendering.
Tijdens preprocessing wordt de HTML geanalyseerd en alle inhoud die schadelijk zou kunnen zijn, wordt gestript. Dit zorgt er voor dat er geen javascript gebruikt kan worden en dat alle CSS inline geplaatst moet worden. Dat betekent dus ook, geen speciale lettertypes.
Het renderen van de HTML beperkt onze mogelijkheden omdat verschillende software bedrijven elk hun eigen rendering engine gebruiken. Al deze rendering engines hebben hun eigen voor en nadelen, we kunnen dus enkel de functionaliteiten gebruiken die in alle render engines ondersteund zijn.
Tot slot worden in veel mailclients afbeeldingen standaard geblokkeerd om de gebruiker te beschermen. Daar kan je als webdeveloper niet veel aan doen.


En nu het goede nieuws
Meestal leveren wij een HTML file aan met het logo en de contactgegevens die de klant dan installeert op alle devices.
Je kan echter nog een stapje verder gaan en je content marketing campagne nog eens in de kijker zetten door een link naar je laatste blogpost in je email signature op te nemen.
Door deze URL handig om te leiden, kan je steeds je nieuwste blogpost aanprijzen zonder de installatie op al je devices te moeten herhalen.
Onze conclusie
Een HTML email signature oogt professioneel en kan gebruikt worden als advertentieruimte voor je content marketing campagne. Er zijn beperkingen, maar het blijft absoluut de moeite waard!