Een speciale gebeurtenis, een nieuwe infrastructuur, of misschien zelfs een nieuwe dienst? Er zijn heel wat redenen die kunnen schreeuwen naar een nieuwe naam voor je zaak. Toch is het niet altijd eenduidig of die nieuwe naam nu een goed idee is. Dekt jouw vlag de lading nog? Lees verder en ontdek wanneer jouw zaak aan een naamsverandering toe is én hoe je dat best aanpakt. Zo vertel je iedereen met veel trots wie je bent!

Omdopen (of met je huidige naam blijven lopen)

‘What’s in a name?’ Wel, véél. Om te bepalen of de naam van je zaak nog steeds het juiste verhaal vertelt, kan je je enkele vragen stellen:

  • zijn je diensten of producten recent gewijzigd? zet je meer in op specialisatie?
  • heeft je huidige naam al bekendheid opgebouwd bij je doelgroep?
  • is er een clash tussen je naam en een interne of externe factor?
  • is er een specifieke aanleiding voor een naamsverandering? 
  • is je naam duidelijk en online goed vindbaar? 

Het is maar een greep uit de vragen die je kan stellen om de knoop door te hakken.

Een voorbeeldje:

Zo deden wij deze oefening voor Het Atheneum, een middelbare school in Vilvoorde die recent de infrastructuur en visie vernieuwde. Een onmiskenbaar momentum. Toch vraagt dit niet per se een nieuwe naam. De huidige naam draagt immers nog steeds de core value in zich, en zit dus als gegoten. Waar wél ruimte voor vernieuwing was? De baseline, het logo en de huisstijl kregen een heuse update.

Heb jij beslist? Verdient jouw zaak een nieuwe naam?

Kleine stappen maken grote namen

Start met de zoektocht naar een bureau dat bij jou past. Overleg hoe je het project ziet. Zit het goed? Dan kan je samen aan de slag. Wat mooi meegenomen is, is dat een goed bureau niet enkel de tijd neemt om te begrijpen wie je bent en wat je waarden zijn. Een goede partner heeft voeling met je project, en kan die inzichten nadien ook doortrekken naar je visuele elementen, naar hoe je in de markt staat en hoe je communiceert. Besteed dus zeker de nodige aandacht aan dit startpunt.

Op weg naar de juiste naam

Samen met jou gaan we op zoek naar iets van onschatbare waarde: dé ideale naam voor jouw zaak. Door het bos en door de bomen heen scheppen wij duidelijkheid.

Ga je mee op pad? Dan gaan we samen aan de slag:

Stap 1: inventariseer en leer

We starten bij je merk en visie. Wie ben jij, wat doe jij en waar sta je voor? We bekijken ook hoe je communiceert, hoe je in de markt staat en hoe je doelgroep naar je kijkt.

Stap 2: brainstorm en vorm

Aan de hand van inspirerende oefeningen maken we ruimte voor ideeën. Vroeg je je al eens af hoe jouw zaak zou heten op Mars? Of hoe jouw zaak binnen 50 jaar zou heten? Door out-of-the-box te denken maken we voor onszelf een breed spectrum.

Stap 3: afvinken en linken

Tijd om keuzes te maken. We kijken wat voor jou prioritair is, en welke opties de meeste ‘checks’ afvinken. Ook gaan we na of de favoriete opties herkenbaar, duidelijk en makkelijk te spellen zijn. En bovenal: of de naam jouw verhaal vertelt.

Stap 4: meten is weten

Ben je wel zo uniek als je denkt? Om daar zeker van te zijn, volstaat vaak een grondige check via Google. Of je checkt via deze website of je domeinnaam nog beschikbaar is. Heb je grootse (internationale) plannen? Dan kunnen we naar trademarking toe ons onderzoek uitbreiden.

Stap 5: kiezen is absoluut niet verliezen

Integendeel. Knopen zijn er om doorgehakt te worden, en op een bepaald moment kies je voor dé naam. Eenmaal gekozen, laat je best alles even bezinken. Besef dat de naam als vanzelf heel natuurlijk zal gaan aanvoelen van zodra je ‘m in gebruik neemt. Wanneer dat moment aanbreekt hoef je ook niet te aarzelen om de volgende stappen te zetten, en de lijn door te trekken naar je logo en visuele stijl.

Een voorbeeldje van ons werk:

Welke naam past perfect bij een festival dat met een hoopvolle blik naar de toekomst en naar innovaties kijkt? Dit festival wil in de kijker zetten wat de toekomst ons kan brengen. Om dit hoopvolle aspect te belichten, doopten we het festival ‘SOON’: we brengen het dichtbij in tijd. We benadrukken dat die mooie toekomst zo goed als binnen handbereik is.

nieuwe naam - naamsverandering

Aan de slag?

Is jouw zaak toe aan een nieuwe naam? Wil je die naam nadien ook in actie omzetten met een logo, visuele uitstraling en branding elementen die perfect bij die naam passen? We gaan graag samen aan de slag. Steeds op maat. Met de juiste vragen. Heb jij nog vragen voor ons? Contacteer ons dan via info@kpot.be voor een verkennend gesprek.