Dat je je logo beter laat ontwerpen in de plaats van zelf aan het knutselen te slaan, dat wist je al. Maar wat als je een nieuw logo en een huisstijlgids hebt? Kan je dan niet intern aan de slag met de implementatie van die rebranding?  De interne medewerkers kennen misschien ook enkele ontwerpprogramma’s en zij zijn degenen die uiteindelijk met de templates en de stationary zullen werken. Bovendien spaar je best wat geld uit, toch?
In dit artikel geven we vijf goede redenen om je rebranding toch te outsourcen.

1. Overbelast je medewerkers niet

Het uitrollen van een huisstijl is een complex proces, zeker voor first-timers. De workload wordt vaak onderschat. Bedenk dat een bureau er bijvoorbeeld al snel 200 uur over doet voor een kmo met 20 werknemers. Hoeveel langer zou je medewerker erover doen? Is dat dan wel zo rendabel? En tegen wanneer is al je drukwerk aangepast en wanneer heb je alle files netjes op je server? Wanneer breekt eindelijk de dag aan dat iedereen vertrekt van dezelfde presentatie template?

Outsource je daarentegen, dan is de implementatie volledig, op tijd en accuraat uitgevoerd.  

Als bedrijf is dat een sterk signaal van efficiëntie en betrouwbaarheid. Oog voor detail zal intern en extern erg geapprecieerd worden.

2. Vermijd interne discussies

Heel wat organisaties beginnen met goede bedoelingen. “Ik zal de autobestickering organiseren” en “Ik zal de word templates aanpassen”. Dat lijkt dan eventjes te lukken, maar dan komen de eerste moeilijkheden. Feedback wordt niet aanvaardt of meningen verschillen en niemand kan spreken uit ervaring. In zo’n situatie verwateren voornemens snel en de excuses duiken op: “we hebben nog geen tijd gehad”. En met recht. Ze hebben iets beters te doen: hun dagelijkse job uitoefenen.

3. Een consequente huisstijl vind je belangrijk

Net daarom heb je geïnvesteerd in je (re)branding. Maar tijdens de implementatie worden taken verdeeld onder je medewerkers en wie bewaart dan het overzicht?

Het grafisch bureau dat jouw huisstijl ontwerpt is toegewijd om de logica en stijl systematisch door te trekken naar alle communicatiekanalen

4. Je mist een ervaren rebranding project manager

Tijdens de implementatie worden vaak te algemene vragen gesteld. Bijvoorbeeld: “Hoe lang duurt het om onze autovloot van de oude naar de nieuwe branding om te zetten?”

Gespecialiseerde project managers stellen accuratere vragen. “Waar bevinden de auto’s zich? Wie bezit welke wagen? Welk jaar, welk model en in welke kleur is welke wagen? Welke branding is nu aanwezig op welke wagen? Wanneer is de wagen in gebruik, zodat we kunnen vermijden om de klanten en werknemers te ontregelen?”

5. Profiteer van het bestaand netwerk van leveranciers

Je grafisch bureau heeft schaalvoordelen, ervaring en een breder netwerk voor de aankoop van drukwerk, beursmateriaal, gevelsignalisatie, verpakkingen, … noem maar op. 

De technische uitvoering zal beter zijn en alle gemaakte design inspanningen komen tot hun recht in proper drukwerk, snelle websites en een plaatje dat van A tot Z klopt. Bovendien ontvang je eindproducten die eerst langs onze kwaliteitscontrole gingen. Loopt er iets mis, dan doen wij de nodige telefoontjes voor een herdruk of vervanging.

Samengevat

Branding implementatie outsourcen heeft heel wat voordelen. Je krijgt niet alleen degelijk design, maar alles gebeurt ook op tijd en consequent. 

Je bespaart je medewerkers tijd en je geeft hen de tools om hun werk optimaal uit te voeren.

De technische uitvoering is beter en de investering van je branding heeft maximale impact.

Ben je nog niet zo ver? Moet je eerst nog je logo laten ontwerpen? dan kan je beter hier beginnen.

Overtuigd? Stuur mij een mailtje  (wouter@kpot.be) of maak een afspraak bij kpot via 016 90 30 84.

Alle blogposts